بزرگترین اتاق فرار در ایران

تاریخچه اتاق فرار

بازی اتاق فرار از آن نمونه هایی است که یک بازی ویدیویی در زندگی واقعی پیاده سازی میشود. ایده آن از سری بازی های ویدیویی با عنوان فرار از اتاق گرفته شده است، که دقیقاً مانند اسم آن است: بازیکن ها وارد یک اتاق مجازی میشوند که با کلیک کردن روی اشیا مختلف درون آن سعی در خروج از اتاق را دارند. شاید بهترین نمونه در این ژانر "اتاق زرشکی" است که توسط توشیمیتسو تاکاگی در سال 2004 ساخته شد. همانطور که حدس میزنید بازیکنان درون یک اتاق زرشکی رنگ گرفتار میشوند و باید به دنبال اشیائی بگردند که به آنها کمک میکند از اتاق خارج شوند. در کل، 23 مرحله بازی به یک پیچ گوشتی منتهی میشود که توسط آن میتوانند در را باز کنند.

 

اتاق فرار

 

جهش از دنیای مجازی به دنیای واقعی مقداری گیج کننده است. بعضی منابع به یک ورژن بازی زنده اشاره میکنند که در سال 2006  در کالیفرنیا به نام "تکه نارنجی" پدیدار شد. هر چند طراح آن یک دانشجوی ژاپنی به نام تاکائو کاتو بود که وقتی دید دوستش در حال انجام بازی ویدیویی فرار از اتاق است به فکر ساختن ورژن واقعی آن افتاد و اولین اتاق فرار شهر سیلیکون ولی را در سال 2007 طراحی کرد. این اتاق فرار ها به صورت موقتی در مکان های تفریحی پدیدار میشدند و نوع بازی اینگونه بود که طراحان اشیا و راهنمایی های لازم را در گوشه و کنار پنهان میکردند و بازیکنان با پیدا کردن آنها باید از آن محیط خارج میشدند، که مخاطبان زیادی نیز داشت و بلیط های آنها به سرعت فروخته میشد. 

درنهایت، کارآفرینان سراسر دنیا با توجه به رشد محبوبیت بازی اتاق های فرار، شروع به بیزینس دائمی اتاق های فرار کردند. یکی از اولین آغازکنندگان در اروپا، آتیلا کویکویچ بود که بازی "پاراپارا در مجارستان" را در سال 2011 خلق کرد. بعد از آن بازی اتاق فرار در سال 2012 راه خود را به ایالات متحده آمریکا باز کرد و کمپانی SCRAP در سانفرانسیسکو، اولین اتاق فرار را راه اندازی کرد.

از آن زمان به بعد بازی اتاق فرار جهانی شد. از مارس 2016 گزارش شده است که حدود 3406 اتاق فرار در 470 شهر و 64 کشور فعالیت دارند که بیشتر از 1102 عدد از اتاق های فرار در آمریکا قرار دارد.

منبع: Entertainment



نظر دهید